Frukt Bra eller Dåligt?

Äter du frukt? Eller är du som jag var en gång i tiden, rädd för att äta frukt eftersom det i princip bara är kolhydrater i form av socker som enda makronutrient? Om du går i tron att du skulle bli fet av att äta frukt och att det är onyttigt så kommer här lite intressant information till dig.

Frukt, aka, naturens godis har i media framstått som en bov till viktökning och förhindra fettförbränning. Really?

Teorin bakom detta påstående är då musklerna saknar det enzym som konverterar fruktos till glykogen. På grund av att musklerna saknar förmågan att lagra fruktos så syntetiseras fruktos till glykogen i levern. Levern kan bara lagra minimalt med glykogen i taget, resten lagras som fett.

Så med andra ord- ett överskott av fruktsocker omvandlas till fett. Överskott är nyckelordet här.

För mycket av något kan leda till viktökning. För mycket av något kan vara giftigt, inklusive vatten eller syre. Precis, även det absolut viktigaste för att leva kan vara skadligt om vi har för mycket av det.

Det är inte frukten som är fienden här, det handlar om hur vi konsumerar det och helt beroende av hur mycket vi äter.

Viktkontroll bygger på ganska enkel logik …

Kalorier in kontra kalorier ut.

Det är i slutändan hur mycket energi du gör av med och hur mycket energi du stoppar i dig över tid som avgör om du går upp, står still, eller går ned i vikt.

Med det sagt så ska man inte förlita sig helt på kalorier in vs ut, det finns ju helt klart livsmedel som är bra för dig och andra som är dåliga för dig och oavsett om du ligger på underskott eller överskott. Om du endast skulle leva på bakverk så känner du skillnad i välmående och hur det påverkar din kroppssammansättning.

Frukt passar dock in i ditt dagliga energiintag eftersom de flesta har lågt GI samt att den genomsnittliga mängden kalorier per frukt är mindre än 100 kalorier. Så det kommer knappast att ställa till det för dig. Lägg också till det faktum att fruktosinnehållet är så liten i frukt att det knappt ger några förhöjda blodsockernivåer och därmed ingen möjlighet till fettinlagring.

Fettinlagring är den sista utvägen av fruktos, som med alla näringsämnen, om de konsumeras i ett överskott.

Frukt är dessutom full med saker som kroppen behöver som antioxidanter, vitaminer samt fibrer.

Avslutningsvis, som alla saker i livet är nyckeln balans så 1-2 frukter om dagen är inte det som kommer att göra dig fet eller sabba din diet, det är helheten.

Nedan ser du en lista på hur mycket gram socker frukt innehåller och hur mycket du får i dig per frukt.

Banan 19,9

Nektarin 19,1

Ananas 18,7

Vindruvor 15,4

Söta körsbär 14,6

Mango 14,6

Aprikos 14,1

Äpple m skal 13,9

Småcitrus clementiner mandariner tangeriner satsumas 13,3

Persika 12,9

Honungsmelon 12,6

Apelsin 12,5

Plommon 11,6

Vattenmelon 11,1

Granatäpple 11

Kiwi 9,9

Päron 9,5

Passionsfrukt 9,3

Lingon 8,9

Svarta vinbär 8,8

Jordgubbar 8,5

Grapefrukt 8,2

Nätmelon 8

Hjortron 7,7

Röda vinbär 7,7

Björnbär 6,9

Blåbär 6,9

Hallon 4,4

Citron 2,5

Lime 0,6

Läsk, godis och juice slinker ner ganska lätt. Du måste äta väldigt mycket frukt för att få dig samma mängd socker och för att det ska bli för mycket. När du äter frukt finns det oftast en naturlig gräns för hur mycket du orkar.

Vill du läsa mer om detta så har Jacob Gudiol skrivit en bra artikel: http://tyngre.se/artiklar/aer-frukt-nyttigt-eller-onyttigt/

//Alexander